STERFHUIS BRUNA

‘Dertig jaar geleden had ik het filmpje van Bruna precies zo kunnen uitzenden.’ Mijn vader was uitgever van onder andere Paulus de Boskabouter, Pippi Langkous en Karlsson van het Dak. Hij is alweer zo’n 30 jaar geleden overleden maar gisteren voelde ik dat hij zich omdraaide in zijn urn. Toen zag hij door mijn ogen voor het eerst de meest recente commercial van Bruna.

Dit is wat hij tegen me zei:

“Dertig jaar geleden hadden ze dit filmpje precies zo kunnen uitzenden! Het trage tempo past precies bij de jaren tachtig. Dit is nu oninteressant, clichématig en het staat zelfs niet met één grote teen in vandaag. De ene na de andere boekhandelaar staat hier aan de poort, ze hebben de aanslagen van de Bol.com’s, illegale downloads en e-readers niet overleefd. Ik zou verwacht hebben dat Bruna, ooit een machtige partij, marketeers aanstelt die scherpte aanbrengen als antwoord op de paniek die de eigenaren ongetwijfeld ten deel valt.

Ken je die uitdrukking: If you do what you did, you get what you got? Voor boekhandelaren gaat die suffe wijsheid niet op hoor! Boekwinkels zijn sterfhuizen die iets geniaals moeten bedenken om te overleven. Als ze niet snel iets doen, dan krijg ik het nog druk hierboven.”

Lodewijk van der Peet, BeyenMeyer